Barrierefrei-Menü
Schrift
NormalGroßSehr groß
Kontrast
NormalStark
Dunkelmodus
AusEin
Bilder
AnzeigenAusblenden
Vorlesen
Vorlesen starten
Vorlesen pausieren
Stoppen

Scientific Reconstruction of a Grand by Louis Dulcken, Munich, 1805

GIMK property, former possession of the ducal family Thurn und Taxis, Regensburg

Viennese action with escapement
range: 6 Octaves (C1-c4)

 Documentation and replication of this grand we begun in 2022.

Originalinstrument: Louis Dulcken, München, 1805
Draufsicht Originalinstrument: Louis Dulcken, München, 1805
Klaviatur Originalinstrument: Louis Dulcken, München, 1805


Short description of this instrument

Exterior:
Frame soft wood, roundabout furnished with Mahogany, walls framed with semicircular wooden bars covered in brass; keyboard bracket furnished with flamed maple, with blacked purfling, signature on flamed maple in oval brass frame. Bottom spruce running along the bass wall, at front with oblique bar wearing the knee levers. Walls based on bottom board  protruding around the instrument; three round conical legs tipped towards the bottom fixed in round wooden blocks, with brass tips. Smooth lid, in three parts with hinged keyboard flap and lid support. Loose music stand with support to lift upwards and disc-shaped candle holders switchable to the side; double soundboard lost, rests still present.

Internal:

keyboard back barrier spruce with gap; between b0 and c1 wooden sound board spreader sunk in hard wood inlay, above the spreader blind string choir.  Wrest plank beech furnished with maple, Pegs according to key sequence, double choirs; Internal  construction with  A-Frame reinforced by 2 longitudinal and 4 oblique bars, 2  inside bottom and 2 horizontal outside. wird;

Resonanzboden:

spruce, parallel to long wall, there a blackened ornamental profile rail; hitch pin bar blackened; ribs visible through 2 holes in the base board and through the barrier. Main rib frontal left probably parallel to the bridge to the left of the main rib 4 trapezoid ribs right-angled to the long wall, to the right  thin spruce strips.One piece sound board bridge, sawn curve at the bass, bent in the treble, chamfered, rectangular, ends cut, double nails.

Proportions:
in the treble c1 to c4 pythagoraean octave ratio 2:1, then shortened, Verkürzung. Stringing Bass CC to BB brass, C to c4 iron, not original.

Klaviatur:
keyboard frame spruce in layers,  enlargement in bass to C1 added (genuinely constructed only to F1),resting on 2  bars with rolls for the una corda shift; side cheeks  cut for the balance rail ; rail beechkey levers spruce, straight in the bass, slightly bent towards treble. Key covers ivory in two parts, key fronts maple in stairs-like profile, upper keys fruitwood with ebony covers including fronts. keine Tastenführungsbäckchen, Tastenführung durch Vorderstifte, Fallbegrenzung mit Oberpolster hinten (Anschlagpolster am Tastenhinterende).

Mechanik:
Prellzungenmechanik mit Stiefeldämpfung im Gesamtumfang; Hammerstiele aus Birnbaum oder Elsbeere, zum Diskant länger werdend; Hammerköpfe aus Birnbaum oder Elsbeere, aufwendig gearbeitet, ein- bis zweifach beledert (nicht original), mit Bohrung auf die Stiele gesteckt; Achsen aus gehärtetem Eisen, in Wiener Messingkapseln geführt; Prellzungen aus Birnbaum oder Elsbeere, mit Pergamentstreifen angehängt, mit Messingfedern geführt, ohne Einstellvorrichtung; betuchte Hammerkopfpolster und belederte Dämpferstühle aus Linde; Fängerleiste mit auf eindrehbaren Drahtstiften sitzenden Einzelfängern aus Birnbaum oder Elsbeere, einfach beledert (Leder nicht original); Dämpfung im Baß mit einfach belederten Keilen, ab c1 mit Flachdämpfern.

Alterations:
Four knee levers: Dampers, Moderator with single cloth (not original) una corda, Bassoon with parchment role.

Weiteres:
Number on the wrestplank treble side: Z.65 (Fabrication oder Inventory number); on the base board a ducal brand mark„TT“ with crown, 4 stickers with  inventary numbers: T 4853, 2x T 7292 and auction number: St.E.17764)

Die Tiefenerweiterung geschah seinerzeit auf Kundenwunsch, um auch Harfenliteratur spielen zu können.


About Louis Dulcken

aus: Felix Joseph Lipowsky, Baierisches Musik-Lexikon, München 1811, S. 70

"Dulken, (Johann Ludwig), wurde zu Amsterdam den 5. August 1761 geboren, lernte in seiner Vaterstadt, und dann in Paris von seinem Vater Klaviere, Fortepiano und dergleichen Instrumente bauen, und wurde von dem Churfürsten Karl Theodor als mechanischer Klaviermacher an seinem Hofe zu München 1781 angestellt, in  welcher Eigenschaft er sich noch [1811] befindet, und daselbst den 18. April 1799 die berühmte Klavierspielerin Sophie Le Brün heirathete. Dieser Künstler erwarb sich durch seine vortreffliche Fortepiano, die einen reinen, sonoren Ton haben, eine andauernde Stimmung halten, und durch einen geschickten angebrachten Mechanismus Fagote, Harfe, Harmonika &c. nachahmen, die von Friederici in Gera erfundene Bebung vortrefflich en[t]halten, usw. auch sich durch eleganten und geschmackvollen Bau auszeichnen, große Celebrität, seine Instrumente sind sehr gesucht und willkommen, und finden zahlreichen Abgang nicht nur in ganz Deutschland, sondern auch in Frankreich, in der Schweiz, Italien, Rußland usw."

Dulcken, Johann Ludwig, born in Amsterdam 5th of August 1761, trained in his native town and later in Paris by his father, appointed at court  by Elector Karl Theodor as a piano maker in Munich 1781, still in appointment [1811] where he married the famous piano player Sophie Le Brun. This artist achieved  great celebrity by his excellent pianos with their rich, sonorous tone, keep steady in tuning, and by an ingenious mechanism imitate the bassoon, harp, harmonica &c. containing the vibrato incented by Friderici in Gera. The find great demand in all Germany, but also in France. in Switzerland, Italy, Russia asf.


By his marriage to Sophie Lebrun he was directly related to many musical families around the circle of the former Mannheim orchestra, among them the families Danzi, Lebrun, Brunner and David. 

Klavierkonzert für seine Nichte von Franz Danzi, op. 4